
Vi kommer förmodligen att minnas 2020 som ett år där vi fick ställa om, tänka nytt och fundera över vad som är viktigt i privatlivet och på jobbet. Många privatpersoner, företag och organisationer drabbades på ett eller annat sätt. Vår verksamhet påverkades också. Men trots att coronaviruset tog över både löpsedlar och sjukvårdsresurser kunde vi konstatera att behovet av att stödja några av de mest utsatta grupperna i samhället blev större än någonsin.
Samtidigt som behovet av vårt stöd ökade bland de sjuka och utsatta minskade våra intäkter. Många fina företagssamarbeten med bland annat olika hotell, restauranger och evenemangsanläggningar uteblev. Avtal sades upp och betalningar flyttades fram och en stor del av våra intäkter försvann. Vi var därför tvungna att fatta det svåra beslutet att säga upp en del av personalstyrkan och tillfälligt stänga för nya ansökningar avseende privata bidrag. Men vi fortsatte att betala ut redan beviljade bidrag under hösten och vi delade ut anslag till forskningsprojekt. Utdelningen av Miljömedicinska Priset och Lennart Sparell-priset ställdes dock in under 2020. Dels på grund av att evenemanget inte kunde genomföras i fysisk form, dels som en del i besparingsprogrammet.
Nya tider kräver nytt tänk. Det gäller att ställa om och inte bromsa, även fast man står i en uppförsbacke. Som ett led i vårt utvecklingsarbete implementerade vi ett nytt CRM-system, Microsoft Dynamics 365, under våren 2020. Dynamics ersatte systemet Visma som inte var anpassat till dagens insamlingsbehov. Med det nya CRM-stödet finns nu större möjligheter att löpande effektivisera arbetet efter vilka insamlingsmetoder som fungerar bäst.
Även om 2020 inte var ett särskilt gynnsamt år för vår verksamhet blickar vi nu framåt. Vi finns här för de långvarigt sjuka med små ekonomiska resurser och vi finns här för att forskningen om vår tids stora folksjukdomar, cancer- och allergier, ska göra stora framsteg framöver. Under 2020 påbörjades därför en utredning för att undersöka om en justering av varumärket kan bidra till att bygga en mer stabil plattform för att säkra framtida intäkter till ändamålen. En projektgrupp arbetade intensivt under hösten med att samla faktaunderlag, trendspana och analysera verksamheten, omvärlden och framtiden. Våren 2021 kommer att fyllas av fortsatta diskussioner och analyser där både styrelse och kansli är involverade. Arbetet ska mynna ut i beslut om riktningen för fondens framtida varumärkesplattform. Under 2021 kommer vi även att fortsätta fokusera på digital närvaro för att nå fram till nya målgrupper och utveckla effektivare insamlingsmetoder.
Läs vår verksamhetsberättelse och årsredovisning 2020 här»
Det finns så mycket kvar att göra, och vi är oerhört glada och tacksamma över att så många av våra trogna givare väljer att vara en del av det arbete som vi bedriver!
Vill du också vara med och bidra till en mänskligare värld och en friskare framtid? Klicka här»